Influencers slår tillbaka efter kritiken om smalhets
En Tiktok-video riktar kritik mot influencers som går ner i vikt – och gör content av det.
Samtidigt har debatten om hur influencers visar sina kroppar pågått i ett år.
Nu väljer flera profiler att slå tillbaka mot anklagelserna om smalhets.
så skriver Expressen i en artikel publicera 240708 som ett svar på artikeln som publierades i augusti förra året om att influencers bidrar till smalehets.
Varför pratar ingen om dagens influencers och vilken smalhets de marknadsför?
Hur vissa influencers drastiskt gått ner i vikt och deras content efter viktnedgången blivit mycket mer kroppsfokuserat, att posta videos där hela syftet verkar vara att se smal ut”, skriver användaren bakom klippet.
I kommentarer nämns flera kända influencers vid namn. En av dem är Tilda Törnqvist. På Tiktok är hon märkbart upprörd när hon berör ämnet.
– Förra året gick jag upp i en vikt som jag aldrig har varit på förut, berättar hon.
– Jag fick kommentarer varje dag där folk sa att jag var tjock och äcklig, att jag måste banta. De frågade om jag hade en hetsätsstörning. Det här var i fjol och jag grät varje kväll och jag kunde inte äta något annat än sallad i två veckor för att jag mådde så dåligt av de här kommentarerna, säger hon och fortsätter:
– I dag har jag gått ner några kilon till och jag är på den vikten som jag brukar vara på och efter min viktnedgång har jag fått så mycket kommentarer om att jag uppmanar till ätstörningar om att jag uppmanar till smalhets och att jag inte borde lägga upp bilder på mig själv för att jag har gått ner i vikt.
Jag fick uttala mig:
Ätstörningsexperten Karolina Palmberg tycker att det är orättvist att skylla på influencers.
– Ingen av de här vill orsaka ohälsa. Jag tänker att det inte är deras avsikt, de gör sin grej och det här blir en olycklig konsekvens.
Hon tycker att influencers ska ta större ansvar, men håller samtidigt med Friberg.
– Ett visst ansvar bör man ha gällande vad man konsumerar. När man är i behandling eller när man söker hjälp är det en viktig del i samtalet. Vad tittar du på på Instagram, gör det dig gott?
Läs hela artikeln här:
Det är ett problematiskt ämne
Jag uttalande mig om vårt Allas gemensamma ansvar om VAD vi lägger ut & framförallt VAD vi konsumerar.
Du väljer VEM du följer.
VAD du tittar på.
HUR MYCKET du matar din hjärna med content från sociala medier.
NÄR du tittar : om du tittar för att jämföra dig, skaffa information, bli glad, tröstad eller genuint intresserad.
VARFÖR tittar du?
Influencers har absolut ett stort ansvar över vilka produkter de marknadsför men vi som konsumenter kan bestämma om vi vill titta eller inte.
Du bestämmer över ditt flöde.
Kolla vad som händer om du exempelvis aktivt väljer att följa något helt annat ämne än vad du brukar titta på.
Spännnade…hur snabbt algoritmer ändras.
och behöver du min hjälp?
Mer från kunskapsbanken
Snackification: Mat- och Hälsotrender 2024 Med ökande medvetenhet om både personlig hälsa och planetens välbefinnande, ser vi år 2024 flera spännande trender …
Hur blir jag snabbt frisk från en ätstörning? Detta är den mest googlade frasen när det gäller ätstörningar och svaret är att …
Motiverande samtal Ett samtal om MI och inre drivkrafter och att hitta sin stil i samtalet när det är gäller att skapa …
Back to school – hur gör vi? I facebook gruppen: För anhöriga till barn/ ungdom med anorexia erbjöd jag i veckan en tråd …
Du är inte ensam.
Kontakta mig så hjälper jag dig.
Du når mig enklast på telefon, antingen smsa eller ring. Om jag inte svarar så ringer jag upp snarast.
Föreläsning & Workshops
Mina föreläsningar kännetecknas av min förmåga att fånga publiken i medveten närvaro och göra det svåra och komplicerade enkelt. På ett enkelt sätt förklara forskning och litteratur så du kan omsätta den i praktiken. Målet är att du som medverkar tar med dig tankar som du kan använda för kraftfulla resultat.
Rådgivning
Sed ut perspiciatis unde omnis iste natus error sit voluptatem accusantium doloremque laudantium. Totam rem aperiam, eaque ipsa quae ab illo inventore veritatis et quasi architecto beatae vitae dicta sunt explicabo. Nemo enim ipsam voluptatem quia voluptas sit aspernatur aut odit aut fugit, sed quia consequuntur
personlig rådgivning.
Coaching
En professionell coachrelation finns när coaching omfattas av en affärsmässig överenskommelse som tydliggör båda parternas ansvar. En professionell coach förbinder sig att tillämpa ICF:s kärnkompetenser och ICF:s etiska riktlinjer. Coaching är samspel mellan coach och klient i en tankeväckande och kreativ process som inspirerar att maximera sin personliga och professionella potential.