Vagusnerven, en schysst kompis.
Kroppens längsta nerv som är inblandade i det mesta kring hur din kropp fungerar. Den binder samman hjärnan med alla inre organ i kroppen och kontrollerar hormonproduktion, hjärtrytm, andning, njurar, mjälte, hela mag- och tarmsystemet samt dina könsorgan.

Vagusnerven är autonom – självstyrande – men kommunicerar samtidigt oavbrutet med hjärnan kring hur de tillsammans bäst ska lösa olika problem, styra processer i kroppen för att få dig i balans, skapa återhämtning och avkoppling. Den kan också vara det enskilt viktigaste organet i din kropp när det gäller att skapa frid, lycka och fullständig balans. Dess långa bana börjar i de allra äldsta delarna av hjärnan, reptilhjärnan.

80% av vagusnervens arbete är att samla in information om vad som händer i kroppen och 20% handlar om att styra olika processer som andningen, hjärtrytmen och mag och tarm kanalen.

6 tips och en andningsövning.

  • Duscha eller ta ett kallt bad
  • Humma på mmmmmm eller shhhh ljudet
  • Gurgla vatten morgon och kväll
  • massera din hårbotten, nacke och skuldror
  • Var utomhus och lapa solljus, solljuset påverkar vagus positivt.
  • Sov på höger sida och höj vagus tonen.

 

Andas in på 2 och ut på ett shhhhh ljud – upprepa.

Andas in på 2 och ut på ett mmmmmljud- vibrera ljudet i läpparna och hela ansiktet.

Andningsövningar med hummande ljud stimulerar och ökar vagus tonen och gerdiafragman möjlighet att slappna av. Frisätter Oxcitocyn och ger en lugn och ro känsla i hela kroppen.

Vagusnerven en schysst kompis och forskningen visar att:

Meningsfulla samtal stärker vagusnerven

Stimulering av vaguserven kan öka välmående och skapa känlsor av trygghet och lugn på arbetsplatser och i familjen och bland vänner. Vi kan stärka vår vagusnerv genom att knyta an till andra människor. Att samtala med andra människor på ett sätt som skapar lugn och trygghet och som stärker tilliten mellan oss frigör också oxytocin.

Trygg kommunikation med andra skapar en stunds vila och återhämtning. Och det skapar utrymme för gemensam reflektion och lärande. Värden som inte går att mäta i tid. De går enbart att mäta i hållbarhet och långsiktig framgång över tid. Och det visar sig ju med tiden. Fast ofta tidigare än man tror.

Vill du läsa mer:

https://www.yogafordig.nu/yoga/vagusnerven-allt-du-vill-veta/

https://yogobe.com/se/blog/vagusnerven-forskning-eva-hamboldt

 

Lämna ett svar