Artikel från: Karolina Palmberg, Datum: 2014-07-30 Länk: Länk:här

Detta är en fråga mina klienter ställer då jag presenterar konceptet E-terapi mot sockerberoende och att det innebär att välja produkter som inte innehåller mer än 5 gram kolhydrater / 100 gram livsmedel.
Jag kan naturligtvis göra listan lång, men väljer att bemöta frågan med perspektivet:
Vad sägs om bra mat, lagad från grunden, inga tillsatser och ämnen som vi inte ens vet vad det betyder?
– Men det är ju jättesvårt!

I början ja…nu har du kommit till insikten om att du vill äta sockerfritt och att du behöver göra en förändring. Att lämna det gamla och bjuda in nytt och annorlunda. Att handla och planera dina måltider utifrån ett
sockerfritt perspektiv är inte alls omöjligt men kräver kunskap och erfarenhet.

Mitt förslag i denna livsstilsresa är att du börjar med att se över de livsmedel du redan äter. Vilka produkter kan du behålla? Hur är det med osten, skinka, äggen, grönsakerna som växer ovan jord, vissa bär? Är de sockerfria? Ja det skulle jag tro. Vad mera fungerar redan? Har du en regelbunden måltidsordning? Heja dig!
Gör sedan en hållbar livsstilsplanering, tänk nytt och våga prova annorlunda alternativ.

Du kommer fortfarande behöva att äta regelbundet och tillräckligt. Jag förespråkar absolut inte att försätta kroppen i svält om så bara för en kort tid, fyll på med fett och proteiner och bra livsmedel och vätska så kommer sug och överätning att försvinna med tiden. Och så var det här med vatten, drick, drick och drick lite till. Kanske förväxlar du hunger eller sug med törst? Dessutom hjälper vattnet till att rena kroppen från slaggprodukter.

Min erfarenhet är att individer med ett knasigt ätbeteende på ett eller annat sätt har hakat upp sig på vad som är bra att äta eller inte. Man har fastnat och kan inte komma loss och välja annat och nytt. Det finns tyvärr inga genvägar till hur just du skapar hållbar livsstilshälsa för just dig.
Det som jag vet fungerar är att vara nyfiken och kunnig och påläst och faktiskt våga göra något. Att välja nytt och prova på nya saker ger andra resultat än att fortsätta på en väg som inte fungerar. En stor portion tålamod krävs också. Mod att tåla att den livsstil som kanske varit gällande de senaste 20 åren i ditt liv nu har blivit omodern och behöver en make over. Modernisera dina mellanmål och ditt sätt att se på hur en fika ser ut. Det som förr var modernt såsom kanelbullar och 7 sorters kakor bör idag få en modernare out-fit och innehåll.

Hur skulle det kunna se ut för dig, i ditt liv?
Ingen mer än du vet ju hur du vill må och leva ditt liv eller hur?
Lämna skam och skuld över gamla beteenden. Kom och låt oss tillsammans laga fantastiska maträtter och stötta och peppa varandra. Tala om för dig själv och andra vilken fantastisk person du är och var nöjd och glad över vilket fantastiskt liv vi lever här och nu! Och du, har du inte prövat så vet du ju inte att du kan, eller hur?

– Så lätt för dig att säga, möts jag allt som oftast av. Du har ingen aning om hur svårt det är att stå emot ett sockersug… ta ett återfall… Nähä… men vill du stå emot? Vill du lära dig av dina misstag och vill du leva ett sockerfritt liv?
– Mmm… kanske, tror du att det går? Vad krävs? hur lång tid tar det?

Du kan genast välja sockerfritt här och nu och för alltid, du kommer bli utsatt för tester och prövningar men så länge du har en bra plan och en bra coach klarar du dig!
Det kommer ta tid, du behöver ju ändra på hela ditt liv och alla dina tankar som har med mat och inköp, fika, fest etc. att göra. Sedan behöver du öva och öva och öva.

Det fiffiga med e- terapi utbildningen är att du inte är ensam. Sharing is caring och i denna grupp finns det både kompetens och vänliga själar med stora hjärtan om peppar och stöttar.
Heja dig som vågar!

Tack för att du läser och vi ses igen då jag kommer att blogga om min resa i sockerknarkarens värld

Karolina Palmberg

Written by: Karolina Palmberg