Mindfuleating- att äta medvetet. Varje dag ägnar vi ca 2.5 timmar åt att äta. Hälften av tiden gör vi någoting annat samtidigt, läser, tittar på skärm eller kör bil, visar forskning från 2011. US. Department of Agricultrue. Detta, att simultant göra flera saker samtidigt ökar på överviktspandemin och befolkningen blir bara större och större i vikt och i storlek.

Det är lika viktigt HUR vi äter som VAD och NÄR. Forskning på ätbeteende visar att en portion är ca 350 gram och äts på 12-15 minuter. Tar du pauser och lägger ner bestiken så blir du snabbare mätt och äter en mindre portion totalt. HUR vi äter påverkar hur vi mår. Mat är den enskilda största faktorn som bidrar till vår hälsa eller ohälsa. Mat och ätande bygger fysisk och mental styrka. Om vi dessutom äter medvetetnärvarande och anväder oss av alla våra sinnen smak, hörsel, lukt, syn och känsel så får vi en komplett upplevelse av måltiden. VI aktiverar också ocxitocyn, serotonin och dopamin genom att förbereda oss på en lugn och rofylld stund i frånvaro av stress och jäkt.

Genom att sakta ner tempot i måltiden så hinner magen registrera och skicka  mättnadssignaler till hjärnan och vi stoppar en överätning genom att notera vad som pågår i kroppen. Hjärnan skickar ut glad, belåten och nöjd och vi har fått ut maximalt av vår måltid.

Medvetet ätande hjälper dig att blir medveten om dina känslor och har du ångest och oro så klingar de av i takt med att du intar din måltid i lugn och ro. Med enkla andningsövningar skapar du kontkat med känslor och låter dem klinga av istället för att du ska äta upp dem och inte veta varför du äter.

Kroppen är intelligent och vill vara i balans, i alignment. Att medvetet närvara i ditt liv är en bra start att börja behandla tankar om mat, kroppen och ätandet.

Vi är alla biokemsiskt unika och har olika förutsättingar och behov. Problemet med att ge standadiserade kostråd är att en del av oss äter hellre proteiner och fett och lite mindre kolhydrater, en del av oss äter hellre sanbba kolhydrater och grönsaker och frukt och mindre fett och proteiner. Det beror på vår metabolism och förmåga att omsätta olika livsmedel och vi använder oss av olika beståndsdelar på olika sätt.

Ett annat perspektiv är att utöva tacksamhet, att vara tacksam över de som producerat maten och att det finns mat i butikerna att köpa.

Tacksamhet är ett verktyg att använda sig av för att skapa hälsa och loving kindness meditationer är en kraftfull meditation för sig själv och andra.

Metta-meditation är en buddhistisk meditation som handlar om kärleksfull vänlighet. Du riktar känslan först till dig själv, sedan till någon du håller nära, och till alla levande varelser. Här får du veta mer om metta bhavana meditation som kan hjälpa dig att öppna hjärtat.https://yogobe.com/se/blog/metta-bhavana-meditation

Maten skapar hälsa och att läka från en ätstörning betyder att du behöver omformulera- reframe hur du ser på mat och ätande. Mat och ätbeteende är centrala delar att arbeta med för att hålla ohälsa och sjukdom borta. Ätbeteende + mat+ tacksamhet + medveten närvaro skapar HÄLSA!

Några tips på hur du kan använda Mindfuleating- att äta medvetet i din vardag.

  • Ät en portion i lagom takt ca 12-15 minuter
  • Känn efter under måltiden om du fortfarande är hungrig eller om du börjar bli mätt.
  • Är du hungrig, sugen, arg, ledsen, glad, frustrerad eller stressad?
  • Äter du helst ensam eller tillsammans med andra?
  • VAR äter du ? I soffan, i bilen, i sängen eller vid köksbordet?
  • Gör du andra saker samtidigt som du äter?

och lite mera tips för att börja äta medvetet: 

  • Planera med en shopping lista
  • Köp hem det du behöver
  • Laga till och servera
  • Njut av måltiderna

mindfuleating lista

Lämna ett svar