Microvanor – minimala förändringar som ger maximala resultat, en bok av BJ Fogg. I somras coachade jag en man som önskade sig stora reultat och drömmiga mål och jag gick så klart all-in och vi började jobba ihop.

Problemet var bara att han i ca 25 år önskat sig detta resultat och drömmiga mål men inte knäckt beteendeförändringskoden.

Att coacha är att vara ett professionellt stöd och hålla ihop tankarna och samtalen och inte fastna i vad som inte är möjligt och helt plötsligt tro på att det inte finns alternativ och lösningar. Jag har i 20 år arbetat med Microvanor även om jag inte tidigare benämt dem just som microvanor.

Vad är en microvana? En microvana är en minimal förändring som ger maximala resultat. Uttrycket liten är stark, stämmer väl när det kommer till förändringar. I människors vilja att förändras finns det ett glapp mellan teori och praktik.Skiljanden mellan att vilja och att göra kan vara skillnaden mellan att misslyckas och lyckas med att utföra ett nytt beteende. Det finns många myter och misssuppfattningar som säger att det är svårt att ändra en vana och uttrycket ” du kan inte lära en gamal hund att sitta” beskriver vår uppfattning om att förändra ett beteende så bra. I praktiken är det inte svårare att utföra en ny vana än att fortsätta med en gamal och invand. DET ÄR METODEN som måste vara annorlunda. Istället för att skruva ihop en byrå med hammare och spik går det enklare med en skrivdragare och skruv.

Att skapa microvanor handlar om att använda rätt metod och att bryta ner sina mål i minsta möjliga beståndsdel och FIRA varje gång du utfört din nya vana. Microvanor gör det möjligt att välja ett annat beteende. Microvanor skapar en brygga mellan den du är idag och den du vill vara.

I samma sekund som du slutar med självkritik och börjar se dig själv med nyfikna utforskande ögon så har du möjlighet att att gå på upptäcksfärd med dig själv och lyckas skapa microvanor som leder till resultat som du inte tidigare trodde var möjligt.

Att betrakta dig själv som en person som” cyklar överallt” om det nu är ett mål. Att vara en person ” som alltid har gott om tid” eller vad du nu själv väljer att stoppa in som ett mål.

Microvanor handlar om att VÄLJA ett beteende och krympa det så mycket som möjligt. STORA LÅNGSIKTIGA mål börjar i det lilla

En microvana är något du utför på ca 30 sekunder och kan användas för att nå vilket mål som helst, stora mål och drömmiga vanor. En microvana ska också alltid firas- en knuten näve i luften, ett YES! jag klarade det eller en subtil nick och ett leende.

Att jobba med microvanor kräver att du är villig att vara nyfiken och utforskande och villig att misslyckas…att prova dig fram.

jag kan ta ett exempel, om målet är att göra någon slags medveten mindfullness andningsövning varje dag så kan  första microvanan att säga högt ”Jag andas in och jag andas ut” och sedan vara nöjd med det och nästa dag göra samma ochså vidare.

För en komplett genomgång av hur du skapar microvanor och hur beteendekonstrukton fungerar så rekommenderar jag boken

Microvanor av BJ FOGG. https://bookis.com/se/books/bj-fogg-mikrovanor-de-minimala-forandringarna-som-ger-maximala-2021-1?gclid=CjwKCAjwyvaJBhBpEiwA8d38vN82e2xoW3H8WmmjeDh93QkSQ0mgF8ZZVvcdbdUf4I-KVKGe612uhhoClA4QAvD_BwE

En New York Times bästsäljare som på riktigt har kraften att förändra ditt liv.Världens kanske absolut främsta expert på hur vi skapar vanor visar hur du kan få ett gladare, hälsosammare, lärorikare och mer funktionellt liv: genom att börja på mikronivå. BJ Fogg är på sätt och vis mannen som fått oss alla att sitta med näsan över våra mobiltelefoner, för många av Silicon Valleys mest framgångsrika och dominerande företagare har gått hans kurser i beteendedesign på Stanford eller någon av hans många boot camps. I Mikrovanor : De minimala förändringarna som ger maximala resultat redogör han för hur vi faktiskt ska kunna förbättra våra liv. Hemligheten (eller snarare tekniken) är att börja på lägsta möjliga nivå och här visar han övertygande hur vi ska gå till väga. Och hans teknik är förstås fullt applicerbar om du exempelvis vill använda mobiltelefonen mindre.

så hur går det då för mina klienter som jobbar på med sina olika microvanor – ett nytt mindset för att nå dina mål? Jo men det går sakta framåt och vi firar varje steg som tar oss närmare målet- stort och drömmigt!

Tips på vad du kan lägga till som en microvana att starta med:

  • ta ett andetag in och ut innan varje sms du skickar
  • dricka ett glas vatten efter varje toalettbesök.

och om du vill läsa om hur du kan använda microvanor för att sluta hetsäta:

https://karolinapalmberg.se/varfor-hetsater-jag-och-hur-kan-jag-sluta/

// karolina

 

Lämna ett svar