Det behöver inte påpekas, skrivas eller sägas att världsläget är spänt, att vi inte längre känner igen vår värld från hur den brukade vara för 2 år sedan, det är nytt och annorlunda nu. Vi behöver hitta det nya normala och sätt att hantera inre och yttre oro.
Yoga och meditation är inte lösningen på några problem, men genom att hitta en närvaro, balans och stillhet så kan vi hitta sätt att agera på. Jag är inte mina tankar eller mina känslor och jag kan inte agera på det jag tänker om jag agerar utifrån att reagera.

Hantera inre och yttre oro, handlar denna text om och jag vet att genom att praktisera medveten närvaro , vara med mig själv när det är oroligt både i tankar och känslor och utanför kroppen. Det jag kan påverka är min medvetna närvaro och jag kan påverka mina aktiva tankar och aktivt välja att hålla mig i det neurala läget, inte kastas hit och dit i känslostormar, deppa ihop och inte orka mera utan vara i nuet med allt vad det innebär. I och med att du väljer att meditera och vara aktivt medveten om din kropp och dina känslor och tankar så kan du och jag hitta ett inre lugn och utifrån det lugnet välja bra sätt att agera utifrån.

Jag fattar att det är krångligt och att det inte bara är att välja meditation och stillhet när det rasar storm utanför , men du kan ju aldrig bli bättre om du inte börjar att öva.

Du kan träna upp kontakten med kroppens trygghetssystem via andnings och meditations övningar.  Att fokusera på tacksamhet över det du redan har, förundran över det som är  och självmedkänsla, att vara sin egna schyssta kompis.

Det är inte heller själviskt att ta hand om sig själv i osäkra tider, tvärtom, ju mer du tar hand om dig och ser till att du har det ok, är trygg och gör det du kan för tillfället så fyller du på dina resurser, och det skapas mer empati och medkänsla med oss själva och andra. Desto mer resurser har du att ge bort till andra som behöver det just nu.

Vi lever i en värld i ständig förändring och bara det är kanske det mest skrämmande med livet, vi kan inte förutse vad som ska hända.

Arbete, huset, relationer, pengar och ekonomi- allt kan ändras, saker sker och det är en del i att vara människa.

Livet handlar om att gå igenom stunder av förluster, besvikelser och sorger, ensamhet, sjukdom och nedstämdhet och oro. Den enda valmöjlighet vi har är att se över hur vi förhåller oss till och hur vi reagerar/ agerar inför det som sker. 

Att vara en människa som älskar är inte att hålla med och vara passiv eller till lags.

Du kan genom att hantera inre och yttre oro. vara modig och stå för det som är sant. 

Säga ifrån till dig själv och andra och stå upp för din rätt! så kommer du att kunna hantera inre och yttre oro.

Genom att på ett veta att vi har ett HOTSYSTEM som aktiveras vid fara och reagerar med fäkta/ slåss, fly, stela till eller bli undergiven så kan vi när vi märker att vi blir hotade eller upplever fara aktivera vårt TRYGGHETSSYSTEM. Ett system som har förmåga att reglera hotsystemet. Vi kan genom kunskaper om hur vi reagerar på stress och hot och fara lära oss metoder som ger oss trygghet och medveten närvaro. Att göra mindre är inte alltid avstressande utan vad det egentligen handlar om är att ha en så robusta rutiner och möjligheter till återhämtning och vila att vi har kapacitet att möta förluster, sorg och osäkra tider.

Så vad är det som fungerar? 

  • Först vill jag säga att det inte är enkelt…utan för att nå djup meditation och avslappning så kan det behövas ett stresspåslag i kroppen i form av fysisk aktivitet, rörelse, dans eller yoga, löpning, eller annat som höjer pulsen och stärker tonen i vagusnerven.
  • Sedan är det dags att koppla på de långsamma andetagen,  in och ut genom näsan. och fokusera på det lugnare tillståndet som infinner sig genom att ett skifte från ett stresspåslag via aktivitet till nedvarvning och långsammare aktivitet genom andetaget. Det finns många sätt att vara medvetet närvarande på och många olika meditationer och andningsövningar.

Att andas långsamt kan vara hotfullt och trigga igång medvetna eller omedvetna processer så kan du om du känner obehag:

dela upp andningen på exempelvis 4 sniffar in och 4a sniffar ut och fortsätta så

eller andas in genom näsan och ut genom munnen

eller andas med den ena näsborren

eller hitta mera inspiration på https://www.3ho.org/meditation/kirtan-kriya/

på min Youtube kanal : https://www.youtube.com/channel/UCFoRIMH_OzF9Pjm0lGw14jg finns också flera yoga pass och meditationer att välja emellan.

En övning som alltid fungerar väl för mig är att önska andra väl:

En variant på Loving- kindness – meditation. 

  • Sitt eller ligg bekvämt och slut dina ögon om det känns bekvämt
  • Rikta fokus mot din bröstkorg, andetaget in och ut och hur det känns i kroppen att andas just nu.
  • Välj en person som du önskar, välgång och lycka och sänd några medvetna tankar till den personen.
  • välj en annan person och upprepa dina önskningar
  • fortsätt tills du känner att nu vill jag inte önska någon annan lycka och välgång utan nu vill jag önska mig själv detsamma:
    Må du vara lycklig, vid god hälsa, må du vara fri och att allt du önskar dig kommer till dig.
  • upprepa detta en eller flera gånger.
  • Avsluta med att ta några medvetna andetag och skaka sedan loss dig och fortsätt med din dag.

 

För mer inspiration : https://yogobe.com/se/blog/metta-bhavana-meditation eller: https://naturligt-vis.se/dokument/LK%20meditation%20f%C3%B6r%20nyb%C3%B6rjare%20baserad%20p%C3%A5%20Winston.pdf

Lev väl och glöm inte att Hantera inre och yttre oro. // Karolina

 

 

Written by: Karolina Palmberg

You may also like these posts
Så sjukt hälsosamt en text om ätstörning 2022

Leave A Reply:

No comments yet.