-Va? vad menar du ? utbrister min klient.
– Ät som en vuxen…4 – 6 måltider / dag och sluta ät fil och flingor stående eller sittandes framför datorn. Mellanmål som inte innehålle närig och enerig utan bara är en  quick fix. Sitt ner och duka ett vackert bord och priorira att laga mat och mellanmål varje dag.

Att ha ett regelbundet ätande betyder att du behöver planera och strukturera dina dagar och måltider. Om du inte gör det så hamnar du i svält och din hjärna signalerar att du behöver snabba lösningar och du fattar beslut som varken är bra för dig eller din kropp.

  • Din hjärna vet inte att du ätit tillräckligt om du inte sitter ner och äter med en kontinuerlig äthastighet. Hjärnan och kroppen hänger ihop och det är från magsäcken som signalerna till hjärnan skickas att du är mätt.Står du upp eller går omkring eller äter i bilen blir det kaos om hur mycket, och vad du har ätit och det slutar oftast med att du äter mer än du hade tänkt dig från början.
  • Att äta under stress är förvirrande för din kropp, matsmältning och kroppssammansättningen. Produktionen av kortisol och adrenalin pumpar ut stress och varningssignaler och lagrar fett på oönskade ställen oftast runt magen och som du vet skapar stress ohälsa i hela kroppen.
  • att äta stående eller på väg skapar också psykologisk skada…att du inte ens har 30 minuter att förbereda mat och sitta ner i lugn och ro att äta, att du inte prioriterar dig själv och behandlar dig som en schysst kompis…det är ett slags självskadade beteende som på sikt skapar psykologisk obalans och ger skam och skuld extra bränsle att du inte kan och inte är värd någonting inte ens lugn och ro i samband med måltider.

Sammanfattningsvis:  

  • sitt ner och ät som en vuxen!
  • Duka vackert med ditt finaste porslin
  • behandla dig själv som en viktig gäst!

Smaklig måltid!

vill du läsa mer så finns det många inlägg på bloggen:

https://karolinapalmberg.se/blogg/

och här finns ett inlägg om hur du kan vara din egna bästa kompis med hjälp av självmedkänsla: https://karolinapalmberg.se/det-har-med-mat-och-compassion-modellen/

 

Lämna ett svar