En del problem som du har kan paradocxalt förvärras av att du försöker göra något åt dem! ACT 3e vågens KBT, förnuftet gör nåot den inte är ämnad för att göra och detta skapar mera lidande än det som du redan hade och försökte göra något åt. KOnstigt va? Eftersom du förmodöigen läser denna text för att på något sätt öka din förståelse och kunskap om hur du kan arbeta med ACT 3e vågens KBT.

ACT- jobbar med våra MEST INROTADE FÖRESTÄLLNINGAR om hur det ska vara och hur du tänker, känner och handlar.

ACT handlar om att arbeta med våra grundvärderingar och vår innersta önskan om hur vi vill leva våra liv.

Det är inte alls enkelt och lätt utan mödosamt och jobbigt och ibland till och med läskigt och farligt att utmana tankar, känslor och vi låter därför bli att göra det vi innerst inne vet att vi behöver göra för det är på kortsikt mer belänande att låta bli än att göra jobbet och upptäcka och acceptera att vi har negativa känslor och att vi kan till stor del leva ett liv som fungerar.

Alla människor har ett lidande och bär på smärtsamma minnen, händelser och tankar och käsnlor om vad osm har hänt eller vad du har kännt i en viss situation. Du kan inte med viljan göra dig kvitt smärtan du kan endast lindra den och se till att du TROTS smärta och lidande lever ditt liv fullt ut.

Smärta och lidande är 2 helt olika saker.

Du är inte din smärta eller ditt lidande.

Att acceptera att livet är smärtsamt är det första du kan göra för att leva ett liv lite mer fritt från smärta och lidande.

Du kan börja här och nu och ta dig ur de tankar som smärtar dig och skapar mera lidande.

Steven Hayes har skrivit boken Sluta grubbla börja leva och beskriver på ett bra sätt ACT 3e vågens KBT.

ACT är för mig PERSPEKTIVBYTE: att zooma ut och välja att fortsätta som jag gör eller välja nytt och annorlunda. jag säger inte att det är ENKELT men jag säger att DET GÅR!!! Sedan 2013 har jag professionellt coachat med ACT som verktyg i min profesionella coaching med framgång för mina familjer och klienter.

Genom att ta dig an dina problem så de inte längre hindrar dig, är att byta perspektiv genom Kognitiv decentrering, kognitiv defusion= du betraktar dina tankar utifrån. En sådan handling skapar sinnesfrid.

Du vet vad dina tankar betyder för dig och vilka känslor de väcker. men tänk om det är så att det inte är SANT! att din tanke inte betyder det du har kopplat ihop den med? Coolt va?

Exempelvis: NU fick jag en känsla av att jag har ångest är annorlunda än att tänka: Herregud! Jag har ångest….

Du kan när som lämna känslan Herregud jag har ångest och ersätta den med tanken Nu har jag en känsla av att jag har ångest. Då kan du genom att välja att beskriva annorlunda också uppleva ångesten på ett annat sätt och på så sätt välja ett annat alternativ för din handling.

Du är fortfarande exakt samma perosn på utsidan men i ditt huvud är du helt Annorlunda och NY!!! 1 ny tanke = 1 nytt persoektiv som kan leda till en ny handling. behöver inte göra med möjligheten finns.

På 1960 talet sa Astrid Lindgren: tänk om det var ett krig och ingen gick dit?

Så kan du också tänka om dina krigstankar och planer. Tänk om du inte behvöver agera på alla dina krigstankar, katastroftankar, självhatstankar också vidare också vidare i all evighet.

ACT 3e vågens KBT fokuserar på problemets kärna, och en annan effektiv övning är att tänka:
Hade jag samma problem förra veckan? Förra månaden?  6 månader sedan 3 år sedan? Förmodligen inte, vad tänkte du annorlunda då och vad har du lagt till för tankar ovanpå problemet så du inte ser kärnan?

Att trampa runt i psykologisk kvicksand gör att du sjunker djupare ner och på så vis tar du dig aldrig upp eller förbi eller löser ditt problem.

Att ta sig upp ur kvicksand eller en isvak handlar om att inte göra på samma sätt som när du trillade i utan att byta perspektiv och hitta något stadigt stabilt och funktionellt att hålla dig i så du kan vända kravla dig upp och ur hålet/ problemet utan att fastna eller sjunka djupare,

för det skulle vara = med döden.

Människor lider och det är normalt.

ACT 3e vågens KBT handlar kort om 3 saker:

  • medveten närvaro= uppleva nuet som det ÄR! Medveten närvaro handlar om att ANDAS och det är det viktigaste verktyget du kan skaffa dig, en fungerande andning, långa djupa andetag, in och ut genom näsan.
  • Acceptera det du upplever i NUET- det behöver inte vara toppen men notera och stanna kvar, allting är förgängligt och inget varar för evigt även om det kan kännas så just nu.
  • Grundläggande värderingar som ger deig ett meningsfullt liv och ger dig en riktining för att leva ett värdefullt liv. Den riktning vi väljer att leva vårt liv efter och  att vi alltid kan välja nytt och annat. Skaffa dig en karta om du vill åka till exepelvis POrtugal, se vart det ligger, fundera ut om du vill cykla, åka tåg eller bus, eller flyga och skaffa biljetter och packa din väska och ge dig av. Sak samma med grundläggande värderingar. De hur du vill leva ditt liv enligt dessa 10 kategorier och justera efterosm hur du vill leva ditt liv:
  • nära relationer med dig själv och andra
  • föräldrarskap
  • andra relationer
  • vänner/ sociala realtioner
  • yrkesliv
  • utbildning/ personlig utveckling
  • ledighet/ fritid
  • andlighet
  • samhällsfrågor/ socialt engagemang
  • hälsa/ välbefinnande

Ett annat sätt är att göra övningen : Vad säger dina vänner om dig på din 99 års fest? eller på din begravning – om du hellre vill välja det?

Vad värderingar inte är:

  • känslor
  • resultat
  • handlar inte om framtiden

Du kan göra fel men ändå vara en god människa som lever efter dina värderingar, din riktning.

Avslutningsvis vill jag säga att du behöver AGERA för att ACT 3e vågens KBT, omsätta ORD till handling och Du vet hur du vill leva men du vågar inte.

Men om du är beredd av våga leva enligt enligt dina värderingar, och tar ett steg närmare att leva livet fullt ut då är det win- win för alla, dig dina relationer och världen i stort. Vi behöver modoga människor som lever sin värderade riktining och lever enligt sina grundläggande värderingar.

Så kartlägg ditt NULÄGE- planera för ditt ÖNSKADE LÄGE, spana in hinder och vilka resurser du behöver för att ta dig över/ under / runt och vilken action behöver du göra, agera/ handla för att du kan ta 1a steget att leva ett liv som fungerar.

I bloggen finns det massor av inlägg om NÖHRA, microvanor, en podd om hur du startar om ditt liv och massor av rekommendationer och samarbeten.

http://karolinapalmberg.se/blogg/

 

och vill du jobba med mig så ring på 070 2260746 // Karolina

 

Written by: Karolina Palmberg

Leave A Reply:

No comments yet.