Under våren har larmrapporterna kommit om hur farligt det är med stilla sittande och hur mycket vinster vi fåår genom att avbryta sittandet och röra på oss.

Under 8 veckor 3- 27 maj kommer jag inspirera till rörelseglädje och uppmuntra till att bryta stillasittande.

Vi börjar idag måndag 3 maj med det grundläggande andetaget och några vridningar.

Andas in på 4:a och ut på 4:a 

Varje vecka kommer det ett nytt yogapass för dig. Yoga på stol passar dig som vill hitta ett alternativ till att yoga på matta, dvs. en form av kontorsyoga eller soff/stolsyoga. Jag kommer guida dig igenom med tal och sedan kommer det ligga en film med veckans övning här och på Youtube: karolina Palmerg  veckans länk ligger här:

 

I pass nummer 1 börjar vi med den absoluta grunden: Andetaget.

Pass nummer 1: vecka 18 3/5 2021.

Text till övningarna vecka 1:

  •  Stäng munnen och andas långa djupa andetag ut och in genom näsa.Så andas in  på 4a och ut på 4a. Fortsätt i 2 minuter eller så länge du vill.
  • Ryggvridningar: sätt händerna i kors över bröstkorgen och börja sakta vrida överkroppen mot vänster och sedan mot höger. forsätt att andas och ands in till vänster och ut när du vrider till höger.
  • Axellyft: Lyft axlarna upp mot öronen och andas ut när du släpper ner axlarna. andas in och lyft – andas ut och sänk ner.
  • Nackvridningar: vrid huvudet åt vänster och sedan åt höger. Andas in vänster och ut höger. fortsätt i egen takt.
    Sitt helt stilla och andas genom näsan och ut genom munnen.

Effekter av djupa andetag och vridningar:

långa djupa andetag:

Grab a chair -if you dare:

Yoga för dig som av olika anledningar inte kan sitta på yogamattan.
Yogin Willem Wittstamm har anpassat och utvecklat Kundaliniyogan till att passa att utföras på stol. Willen Wittstamm har sammanställt de 20 mest populära kundaliniyogakriyorna i sin bok: ”The Best is Yet to Come – Aging gracefully with Kundalini 50plus. Denna manual använder jag som inspiration, varje pass innehåller, intoning, uppvärmning, kriya/pass, lång vila och en meditation gärna med ett mantra som knyter ihop passet. Yoga på stol passar dig som vill hitta ett alternativ till att yoga på matta, dvs. en form av kontorsyoga. Alla pass jag gör kan göras på stol, så tveka inte utan kontakta mig så berättar jag mera om var du har möjlighet att prova på KundaliniYoga på stol: Ytterligare ett sätt att yoga!

Läs mera: http://ky50plus.com

Kom och yoga med mig!

200228 Karolina Palmberg
Foto: Rickard Nilsson
© Rickard Nilsson Bild AB

 

Written by: Karolina Palmberg

Leave A Reply:

No comments yet.