Varje vecka kommer det ett nytt yogapass för dig som lyssnar på Radio Ayeneh.

Länk till youtube där passet ligger med bild och ljud:

https://youtu.be/i-cSHdu39Cw

Veckans pass bygger på föregående veckas övnignar och innehåller enkla övnignar för dig som vill ta några minuters paus.

Yoga på stol passar dig som vill hitta ett alternativ till att yoga på matta, dvs. en form av kontorsyoga eller soff/stolsyoga. Jag kommer guida dig igenom med tal och sedan kommer det ligga en film med veckans övning här och på Youtube: karolina Palmerg https://youtu.be/i-cSHdu39Cw

Vecka 4 : 

  • Långa djupa andetag in genom näsan och ut genom näsan. räkna till 4a när du andas in och räkna till 4a på utandningen.
  • Ryggvridning: lägg händerna på axlarna eller i knät och börja sakta vrida hela dig överkropp och din ryggrad mot vänster. Sedan åt höger.
  • Axellyft: dra upp axlarna till öronen på en inandning  och sänk axlarna på en utandning
  • Stanna på mitten och sitt helt stilla- andas här
  • Börja att vrid nacken – titta till vänster och andas in och andas ut och vrid nacken till höger. Fortsätt så några gånger.
  • Suficirklar: Lägg händerna i knäna. och luta dig över vänster knä. Andas in och ”cirkla framåt mot ditt högra knä” Andas ut och luta dig bakåt ochoch förflytta dig mot vänster sida som i en cirkel. Rotera överkroppen i en stor cirkel. Huvudet är stilla. Gör några cirklar klockans håll / Medsols och byt sedan håll och gör några cirklar motsols.
  • Ryggflex: sitt på båda sittbenen, andas in och ”skjut fram bröstkorgen och andas ut och runda ryggen- fortsätt andas in och skjut fram och andas ut och runda ryggen.
  • Växelvis/ Armarna över huvudet: Väster arm och hand parallellt med golvet med handflatan nedåt. Höger arm och hand ovanpå/ ovanför. Andas in och kom upp med båda armarna och händerna framför ansiktet och upp över huvdet. Andas ut och kom ner med armar och händer, hela vägen ner och bakåt / ut mot ryggen. andas in och kom upp andas ut och kom ner . fortsätt i egen takt några minuter och så länge andetaget blir flödande och mjukt.
  • Efter passet sitt en stund i stillhet.

Suficirklar och rygg flex balanserar vårt nervsystem. Och ger oss en välmående ryggrad.

Centrala nervsystemet stärks och vi ökar blodcirkulationen och matsmältning. En smidig ryggrad ger ett smidigt sinne.

Armarna över huvudet växelvis korsar mittlinjen knyter ihop höger och vänster hjärnhalva och höger och vänster kroppshalva. Bra för fokus, minne och koncentration.

// Karolina 070- 2260746.

Written by: Karolina Palmberg

You may also like these posts

Leave A Reply:

No comments yet.