Yoga för dig med en ätstörning

Yoga för dig med en ätstörning

Att yoga och meditera är för sinnet och dina tankar som en dusch för din kropp. Yoga handlar om att träna upp medvetenheten och närvaro. Att medvetet jobba med självmedkänsla, är att sätta gränser för vad jag tycker är okey men också att utmana mig själv och utforska mina rädslor, uthållighet och det okända. Vårt nervsystem påverkas av stress och du som är anhörig eller drabbad av en ätstörning upplever mycket stress och där kan yogan hjälpa till medveten närvaro, avslappning och djupare sömn. Om vårt nervsystem är i obalans så kan det orsaka sömnstörningar, brist på koncentration, oro och ångest och problem med matsmältningen.
En yogaklass ska vara en trygg plats och instruktioner ges alltid efter dina egna förutsättningar.
En trygg hjärna och trygg kropp ger dig förutsättningar att tänka nya tankar, utveckla ditt logiska tänkande och fatta klokare beslut.

Vi fokuserar på uppmärksamhet och på rytmen av andning och ljud. Genom att ljuda mantra medans vi går rytmiskt i takt, förstärker vi den läkande processen, skapar balans i sinnet, öppnar upp för det nya och slutligen tar vi promenaden innuti oss:

The innerwalk: att diregera om vårt sinne, minimera inre konflikter och öppna upp för hälsa och livskraft.
En annan effekt är att sinnesintrycken stärks.

Det är i den långa vilan som vi integrerar andetaget, de kraftfulla rörelserna och den medvetna närvaron.

Y

Yoga är inget som kan beskrivas utan är upplevelsebaserad- kom och prova på!