Resiliens kan beskrivas som elasticitet, spänstighet,  en förmåga att studsa upp igen när du trillat eller en förmåga att förflytta dig till ett annat ställe! vilket är dagens ämne i Facebook live sändningen länk: https://www.facebook.com/671542025/videos/10157483438492026/?extid=oOvMnAHfojzi4SGU

och gästen är Heidi Andersen länk hemsida: https://www.mindfulbasedlife.com/

Här är Heidis 3 bästa tips för att öva på mindfulness och resilinse:   3 stora A:

  • andas
  • acceptera
  • agera

För att få tillgång till SHEROs Survivalkit:https://www.mindfulbasedlife.com/event/shero-survival-kit och för svenska : https://www.mindfulbasedlife.com/inspired-life-infographic-landing

Så varför är det viktigt och varför kommer ett samtal om resiliens efter att du pratat om hjärnan och ”Det här med mat” -hur kan det vara så trassligt?

Att använda compassion och vår uråldriga hjärna i vår moderna tid för att stå ut med lidande? http://karolinapalmberg.se/det-har-med-mat-och-compassion-modellen/

Jo, om vi  tränar upp förmågan att inte låta vår hjärna kidnappa oss, att vi hanterar livet med självmedkänsla om oss själva och andra och att vi ser till att vi ”studsar tillbaka ” när livet knockar oss då har vi ett hjälpsamt verktyg att använda oss av. I med och motgång. Vi kan också prata om motståndskraft och förmåga till att anpassa sig till rådande situationer.

Vår hjärna vill inte förändras, men för att skapa inre hållbarhet och leva ett meningsfullt liv då behöver vi kunna alla knep som finns för att leva ett liv där vi genom mindfulness ser klart och inte tillåter vår hjärna att kidnappa oss.

På Heidis hemsida: https://www.mindfulbasedlife.com/  kan vi läsa om effekterna av mindfulness . Vi lär oss att omdefiniera vad som är möjligt och verktyg för att prioritera det som är viktigt för oss.  

Så varför ska vi hålla på med mindfulness och meditationer?  Genom mindfulness träning känner  jag mig lugnare, mer fokuserad, så mycket snällare mot mig själv, har lärt mig att uppskatta och se den skönhet som gör att livet känns meningsfullt. Under åren av mindfulness tränande kände jag mig fortfarande frustrerad över att jag ständigt behövde påminna mig om att göra det jag visste var bra för mig och viktigt för att få det liv jag vill ha. När livet började bli fullt av måsten eller intensivt på grund av ett arbetsprojekt, sjuka barn eller semester kom jag av mig, blev distraherad och glömde bort att ta hand om mig själv och ge tid till det som var riktigt viktigt för mig. Det gjorde mig galen att jag aldrig kunde stå emot att hoppa över det för att sedan ångra mig och lova mig själv att göra bättre nästa gång. Det kändes som om jag saknade självdisciplin, att min inställning var dålig och att jag hade problem med min viljestyrka. Kombinationen av  kunskapen om hjärnan, varför vi fungerar som vi gör och hur vi skapar förändring som håller. Jag tog kurser och läste böcker om viljestyrka, motivationsteori och neurovetenskapen bakom glädje. och fördjupning i mindfulness var nyckeln till att bättre förstå varför jag hade svårt att förändra mina vvanor och beteenden samt hur det påverkad min självbild.

Det revolutionerade mitt liv vilket gav mig tillgång till att skapa nya positiva vanor och bestående förändring som lett till att jag idag kan leva det liv jag vill leva.

Efter att ha lärt ut mindfulness och arbetat med andra i många år och tagit del av deras frustration över hur svårt det kan vara att byta och skapa nya vanor samt tankar  baserade på forskning om att skapa varaktig förändring som transformerar livet så vi kan använda kraften i mindfulness och nycklarna till ett varaktigt inspirerat meningsfullt liv. detta säger Heidi om varför vi ska ägna oss åt mindfulness, egen makt och resiliens att studsa tillbaka och komma igen!

jag tar med mig:

○ det är lättare att vara resilient i grupp
○ namnge känslan
○inre hållbarhet handlar om balans
☆tack Heidi Andersen för spännande tankar om hjärna, mindfulness som verktyg tillsammans med compassion om sig själv och andra !

 

Written by: Karolina Palmberg

You may also like these posts

Leave A Reply:

No comments yet.