Radio Ayeneh- Yoga med Karolina

Länk till youtube där passet ligger med bild och ljud:

https://youtu.be/i-cSHdu39Cw

Varje vecka kommer det ett nytt yogapass för dig som lyssnar på Radio Ayeneh. Yoga på stol passar dig som vill hitta ett alternativ till att yoga på matta, dvs. en form av kontorsyoga eller soff/stolsyoga. Jag kommer guida dig igenom med tal och sedan kommer det ligga en film med veckans övning här och på Youtube:karolina Palmerg och veckans länk ligger här: https://youtu.be/i-cSHdu39Cw

vecka 4 : 

  • Långa djupa andetag in genom näsan och ut genom näsan. räkna till 4a när du andas in och räkna till 4a på utandningen.
  • Ryggvridning: lägg händerna på axlarna eller i knät och börja sakta vrida hela dig överkropp och din ryggrad mot vänster. Sedan åt höger.
  • Axellyft: dra upp axlarna till öronen på en inandning  och sänk axlarna på en utandning
  • Stanna på mitten och sitt helt stilla- andas här
  • Börja att vrid nacken – titta till vänster och andas in och andas ut och vrid nacken till höger. Fortsätt så några gånger.
  • Suficirklar: Lägg händerna i knäna. och luta dig över vänster knä. Andas in och ”cirkla framåt mot ditt högra knä” Andas ut och luta dig bakåt ochoch förflytta dig mot vänster sida som i en cirkel. Rotera överkroppen i en stor cirkel. Huvudet är stilla. Gör några cirklar klockans håll / Medsols och byt sedan håll och gör några cirklar motsols.
  • Ryggflex: sitt på båda sittbenen, andas in och ”skjut fram bröstkorgen och andas ut och runda ryggen- fortsätt andas in och skjut fram och andas ut och runda ryggen.
  • Växelvis/ Armarna över huvudet: Väster arm och hand parallellt med golvet med handflatan nedåt. Höger arm och hand ovanpå/ ovanför. Andas in och kom upp med båda armarna och händerna framför ansiktet och upp över huvdet. Andas ut och kom ner med armar och händer, hela vägen ner och bakåt / ut mot ryggen. andas in och kom upp andas ut och kom ner . fortsätt i egen takt några minuter och så länge andetaget blir flödande och mjukt.
  • Efter passet sitt en stund i stillhet.

Suficirklar ch rygg flex balanserar vårt nervsystem. Och ger oss en välmående ryggrad.

Centrala nervsystemet stärks och vi ökar blodcirkulationen och matsmältning. En smidig ryggrad ger ett smidigt sinne.

Armarna över huvudet växelvis knyter ihop höger och vänste rhjärnhalva och höger och vänster kroppshalva. Bra för fokus, minne och koncentration.

// Karolina 070- 2260746.

I pass nummer 1 börjar vi med den absoluta grunden: Andetaget.

Pass nummer 1: vecka 18 3/5 2021      https://youtu.be/4zv-wM04Xng

Text till övningarna vecka 1:

  •  Stäng munnen och andas långa djupa andetag ut och in genom näsa.Så andas in  på 4a och ut på 4a. Fortsätt i 2 minuter eller så länge du vill.
  • Ryggvridningar: sätt händerna i kors över bröstkorgen och börja sakta vrida överkroppen mot vänster och sedan mot höger. forsätt att andas och ands in till vänster och ut när du vrider till höger.
  • Axellyft: Lyft axlarna upp mot öronen och andas ut när du släpper ner axlarna. andas in och lyft – andas ut och sänk ner.
  • Nackvridningar: vrid huvudet åt vänster och sedan åt höger. Andas in vänster och ut höger. fortsätt i egen takt.
  • Sitt helt stilla och andas genom näsan och ut genom munnen.

Effekter av djupa andetag och vridningar: 

  • långa djupa andetag transporterar syre till cellerna så de kan sönderdela näring och skapa nya celler. Inget syre = celldöd .
  • matssmältningen ökar
  • balansering av hjärnan och nervsystemet.
  • Vill du läsa mer så finns här en text: http://karolinapalmberg.se/andas-en-nyckel-till-harvaro/

Radio Ayeneh-Yoga med Karolina http://www.radioayeneh.se/

Grab a chair -if you dare: Yoga för dig som av olika anledningar inte kan sitta på yogamattan.
Yogin Willem Wittstamm har anpassat och utvecklat Kundaliniyogan till att passa att utföras på stol. Willen Wittstamm har sammanställt de 20 mest populära kundaliniyogakriyorna i sin bok: ”The Best is Yet to Come – Aging gracefully with Kundalini 50plus. Denna manual använder jag som inspiration, varje pass innehåller, intoning, uppvärmning, kriya/pass, lång vila och en meditation gärna med ett mantra som knyter ihop passet. Yoga på stol passar dig som vill hitta ett alternativ till att yoga på matta, dvs. en form av kontorsyoga. Alla pass jag gör kan göras på stol, så tveka inte utan kontakta mig så berättar jag mera om var du har möjlighet att prova på KundaliniYoga på stol: Ytterligare ett sätt att yoga!

Läs mera: ky50plus.com
sky

200228 Karolina Palmberg
Foto: Rickard Nilsson
© Rickard Nilsson Bild AB