Drygt 81 000 svenskar är i dagsläget diagnostiserade med epilepsi men mörkertalet bedöms vara relativt stort. Varje år diagnostiseras 5000 svenskar med epilepsi, som ofta kallas för en ”tyst sjukdom”. För individer med epilepsi påverkar sjukdomen ofta hela tillvaron ända ner på detaljnivå.

Epilepsi är en kronisk neurologisk folksjukdom som sällan diskuteras eller syns i media. För den som diagnostiserats med epilepsi påverkar sjukdomen ofta alla delar av vardagen. Barn och unga påverkas ofta i sin skolgång och vuxna i arbetslivet. Många äldre som haft epilepsi länge drabbas av psykisk ohälsa, säger Berndt Ohlin, ordförande i Svenska Epilepsiförbundet.https://www.folkhalsasverige.se/hjarna-nerv/epilepsi-ar-en-tyst-sjukdom-som-behover-uppmarksammas-mer/?fbclid=IwAR2TRbCsQOdMFvowqABUMEBt8-IefD_y5qNRkpbnsxKwfm2YcvNsZQSheuo#

Många vet att yoga och meditation är fungerande verktyg för att minska stress, oro och ångest. Yogan kan även ge fler positiva hälsoeffekter såsom att ge bättre sömn, förmåga att hantera stress bättre, uppleva minskad smärta och värk, få jämnare humör och fokusförmåga.

Det finns tecken att yoga som en mångtusenårig indisk kultiveringsmetod för ökad kontroll av psykofysiska funktioner och psykoterapi (acceptans- och insikts fokuserad samtal och kognitiv beteendeterapi) kan tillföra ett förbättrat hälsotillstånd och anfallssituation även för epilepsipatienter.https://www.researchweb.org/is/regionostergotland/ansokan/5299

Kundaliniyogan har gett mig verktyg för att hantera och orka med jobbet, stressen, livet och vardagen. Den balanserar hela systemet så jag kan landa och fokusera på att vara närvarande. Är jag stel, stressad och trött ger den energi, är jag överladdad får den mig att slappna av. https://unt.se/sigtunabygden/yogan-ger-lust-till-livet-4102538.aspx

Dagens yogapass för ungdomar på läger var det fokus på:

  • rörelse
  • riktning
  • relation
  • psoas
  • vagusnerven
  • 3e ögat/ hypofysen

Genom att aktivera psoasmusklerna, vagusnerven och hyposfysen / 3e ögat så skapas ett lugn i kroppen, då vi placerar oss i trygghet och säkerhet i rummet. Vi började med suficirklar och ryggvridningar, ögonrörelser och långa djupa andetaget. Fotsatte med diagonala korsande rörelser. Växelvis andning genom höger och vänster näsborre. Några solhälsningar på stol/ sittandes och avslutningsvis Kirtan Kriya

https://yogaforumstockholm.se/forskning-kring-effekterna-av-kirtan-kriya-meditation/

Att yoga med ungdomar är bland det bästa jag vet och vill du yoga mer med mig i sommar är det på ungdomslägret på farsta gård i augusti som gäller:

https://fb.me/e/2LtCRdkBQ

Vill du läsa mer om yogiska effekter och YOGA med mig på stol finns det ett pass här: http://karolinapalmberg.se/yoga-nr8-radio-ayeneh-och-sommarinspiration/

och med min kompis AnnMagritt Seeland: https://youtu.be/bTeAA-YcA_c

andas ut

Written by: Karolina Palmberg

Leave A Reply:

No comments yet.