…det är hälsosamt att RÖRA på sig!
Fördelarna med fysisk aktivitet är många och väldokumenterat. Rekommendationerna är 30 minuter per dag för vuxna och 60 minuter per dag för barn. Vi har också alla läst de engelska hälsorekommendationer 10 000 steg / dag.
Vinster med att göra aktivitet är minskad förekomst av hjärt och kärl sjukdomar. förbättrad sömn, högre påslag av kroppens egen tillverkning av antidepressiva signalsubstanserna. Minskad upplevelse av stress och oro.

Men när ska vi inte röra på oss?
Om du använder aktivitet som kompensation för att du har ätit något som skapar ångest så kallad förbjuden mat. Om du väljer aktivitet istället för sociala aktiviteter eller om det blir ett problem när någon erbjuder något att fika eller äta som du inte planerat och du inte kan motionera enligt plan.

I min värld inom specialistvården för ätstörningar träffar jag alla slags patienter. Många tränar för mycket och behöver genom behandlingen hitta balansen mellan aktivitet och lust att träna för att det är roligt!
En del patienter är överviktiga eller har fetma de behöver hjälp och stöd med att komma igång igen och använda aktiviteten på ett hälsosamt sätt, hitta lustfyllda aktiviteter dels för alla hälsovinster och som hjälp att sätta igång ämnesomsättningen och hunger och mättnadssignalerna igen.
Nu i september var jag på Island och deltog i konferens eatingdisorder versus healthy Lifestyle: ätstörningar versus hälsosam livsstil.
Vi lyssnade på ett föredrag där forskare rekommenderar fysisk aktivitet som en användbar komponent i behandling av bulimi och hetsätning störning att genom rörelseglädje hitta till lusten och det naturliga påslaget av dopamin serotonin och oxcitocyn.
Medveten närvaro och en balans mellan återhämtning och aktivitet är att rekommendera och jag som gillar ordet
LAGOM tänker just så: Lagom är bäst!

Written by: Karolina Palmberg

Leave A Reply:

No comments yet.