Det som är svårast på den här resan är att lita på processen. Att ha tillit till att vi är på rätt väg och att det till slut kommer att bli bra. Återhämtning, backa för att hämta kraft och att komma igen antingen på samma sätt som innan du började att tvivla eller med ett annat fokus.

Min blogg och min hemsida och mitt företag har 2 delar:
Yoga och Coaching = SANT!

Båda handlar om att vara i process. Yogan ger dig möjligheter att kontakta din kropp och dina tankar och dina känslor från ett inifrån perspektiv, att du ger dig själv en möjlighet att genom relation, riktning och rörelse upptäcker vad du egentligen känner, tänker eller vill säga.

Professionell coaching och att främja det självständiga tänkandet handlar om att byta perspektiv. utgår igrån det som fungerar, göra nytt och göra mera.

Anders Hansens bok: hjärnstark, påminner oss om att vi behöver flytta på oss för att stärka upp vår kropp och vår hjärna, fysisk aktivitet är  livsviktig och det är när vi fastnar i olika sammanhang och tankar som det blir snurrigt.

Ätstörningar och självskadande beteende kommer ur en tanke eller en känsla av att inte duga som jag är. att vara unik och annorlunda eller att tänka tankar som ingen annan tänker, den kortsiktiga lösningen handlar om att fylla i tomrummet och skapa en känsla av menigsfullhet utifrån en påhittad lösning.

I de allra flesta familjer som jag träffar på och som jag coahar handlar det om att lita på processen.

Mat är medicin och att äta tillräckligt och regelbundet skapar en känsla av kontroll. inte den falska som svält, räkna kalorier eller undvikande gör utan en känsla av faktisk kontroll. Kontroll och tillit till processen, det fungerar att äta regelbundet och tillräckligt och att återskapa hunger och mättnadskänslorna, så att du börjar att äta när du är hungrig och slutar att äta när du är mätt.  Detta beteende förhondrar också att falla in i hets och överätningar och att innebär slut på kompensation, vilket leder till att skuld, skam försvinner.

Jag har studerat och forskat om ätbeteende i ca 20 år och vet att det tar ca 3 månader att hitta en rytm och en form som passar. 3 månader av regelbundet och tillräckligt ätande.

Efter ca 3 månader händer det också saker med vikten, övervikt börjar att krympa, är du underviktig går du sakta upp i vikt och stannar på din normalvikt, alltså den vikt du ska ha i förhållande till din längd.

Coacing är kraftfulla verktyg och mer än ett motiverande samtal, som också kan vara hjälpsamt, men en professionell coach nischad på frågan om att lita på processen, skapar tillsammans med klienten ett tillstånd av ”det fungerar” och detta vill jag fortsätta med och göra mera av.

Genom att Visualisera kärlek och tillit i hjärtat, skapas en känsla av rymd i bröstkorgen och ett lugn i sinnet.

Sitt eller ligg bekvämt, andas in och ut och se till att du är på en trygg plats,  så kan du börja tänka:
Jag accepterar mig själv precis som jag är, även om jag är rädd och orolig och tvivlar så accepterar jag och  älskar mig själv.

Jag accepterar och älskar min kropp och Jag accepterar och älsar mitt liv precis som det är.

Forsätt så länge det känns bekvämt. Andas ut och släpp taget och fortsätt med det du håller på med.

och vill du ha min hjälp att våga lita på processen, så hör av dig!
070 2260746 // Karolina

Written by: Karolina Palmberg

Leave A Reply:

No comments yet.