Det har jag har jag aldrig gjort förut så det klarar vi säkert! – säger jag när min kompis YogamedMika frågar om vi ska sända Live på Facebook och prata om: Det här med mat.
Vi samtalade 1 timme på facebook och samtalet börjar ca 10 minuter in, länk här:
https://m.facebook.com/story.php?story_fbid=2673218906292886&id=100008144079058

Detta blogginlägg är en sammanfattning av samtalet: 
Summa summarum är att – Din hjärna är din bästa kompis! och ett var de mest hjälpsamma verktygen är att vara SJÄLVSNÄLL. Att behandla sig själv som en schysst kompis och att påminna sig om att sinnet är en hjälpare istället för en stjälpare.
I samtalet pratar vi om hur tankar och känslor ställer till det för oss att vi gör samma beteende om och om igen och vi behöver hitta alternativa beteende att ta till.
Jag jobbar utifrån perspektivet : Kognitiv beteendeförändring- gör något annorlunda, kartlägg dina resurser, kroppen är där din själ och hjärna bor och ägna dig åt menings fullsysselsättning, mat är mat och det regelbundna ätande är hjälpsamt, ät en portion per person.

Vidare pratade vi om att på linjen återfinns anorexia Nervosa på ena sidan och övervikt/ fetma på andra sidan. Där det gemensamma för alla är det störda ätbeteendet och hur vi kompenserar med svält eller träning. Äta för fort eller för långsamt eller inte alls eller för mycket eller för lite eller att sätta etiketter och unna sig mat, mat är mat! Längs linjen finns det olika uppfattningar vad som är problemet. Det är individuellt , vi kan göra det enkelt att förstå men svårt att göra något åt.

Vad tänker du om Sockerberoende
: Det är många som triggas igång, och inte kan fika eller fikar för mycket? Jag tänker att om du äter tillräckligt under dagen och under veckan så finns det absolut utrymme för fika. Sockerberoende kan förklaras utifrån kemi, biologi och /eller neuropsykologi.

Självmedkänsla:

Du vill utsätta dig för ett dopaminpåslag och vi kan prata om det utifrån din 3 delade hjärna uppdelad i reptilhjärnan, amygdala och pre- frontal cortex. Där reptilhjärnan är den del som utvecklades först och skyddar oss från fara. Amygdala är vårt känslocentra och prefrontal cortex sitter i pannloben och hjälper oss att fatta logiska beslut.
När du börjar att känna dig orolig så aktiveras kortisol påslaget- kortisol aktiveras vid stress, och gör att du känner dig orolig, okoncentrerad och svårt att fokusera.
för att hitta till lugn och ro- oxciticyn så finns det många vägar dit. Beröring, långa djupa andetag, värme och vila och omtänksamhet om sig själv och andra. När oron kommer kan du välja att använda dig av uttrycket FAVVO:
förståelse för situationen
acceptans
värme
vänlighet och omtänksamhet.

Om du funderar ut hur du kan bemöta dig själv när oro och rastlösheten kommer är oddsen att du använder dig av strategierna större än att du använder dig av ett automatiskt beteende, du hamnar i skam och skuld och misslyckande och du känner dig värdelös. Genom att använda dig av strategierna självmedkänsla och självmedvetenheten och vad ska du göra istället? så har du möjlighet att agera iställer för att reagera. Du ska hitta en trygg plats och använda andetaget- andas in och sedan på en utandning så att du kan känna dig trygg.

Andningsövningen: när du inte vet vad du ska göra- gör den här! 

  • Andas in genom näsan och ut genom näsan
  • In genom näsan och ut genom munnen 
  • In genom munnen och ut genom munnen
  • In genom munnen ​och ut genom näsan
  • fortsätt i några rundor eller sätt en klocka på 3 minuter.

Här är några av reflektionerna från samtalet: 

Tack, mycket inspirerande, att förstå hur hjärnan hjälper oss, så logiskt. Och att vi ger så mycket energi till jobb och livet och att vi måste tanka upp oss med vila, mat, härliga upplevelser. Och sedan att se vad som är normal vikt för just mig, acceptans vilken fantastisk kropp vi fått, tänk snälla tänkar om sig själv. Lätt att ge råd till andra men vad tänker jag om mig själv, väldigt hård domare. Kärlek till er båda som delar viktiga frågor❤️

Dagsplan, för mat, yoga, andningsövning och meditation

Mika och Karolina : och påminnelsen att vara kompis med sinnet istället för att se den delen som ett hinder hela tiden, mera självsnällhet det tar jag med mig ♥️😊

Ni är så fantastiska och kunniga, tusen tack för en superintressant timme😍😘

Jag tyckte om upplägget och dialogen er emellan, hur samtalet flöt på. Det blev lätt att ta till sig. Det där med självsnäll var tilltalande och att hjärnan är vår bästa vän.
Tack också för andningsövningarna.
Jättespännande! Så fint att höra era gemensamma tankar kring ett snärjigt ämne. Jag gillar det här med hjärnan jag också, det var ett intressant perspektiv. Tack så mycket
Kompis med sinnet är bra ! Det vill skydda dig från men ibland blir det tokigt

Så stort tack för att du lyssnade på samtalet och att du läste texten ända hit!
Behöver du hjälp med något som handlar om ätbeteende, beteendeförändringar eller är du orolig för dig själv eller någon annan?

ring mig på 0702260746
// Karolina

Written by: Karolina Palmberg

Leave A Reply:

No comments yet.