Hjälp mig att sluta hetsäta! Börjar ett mejl som ligger överst i min mejlkorg imorse. Här kommer mejlsvaret: En förklaring till varför du hetsäter.

  • En gång tidigare i ditt liv upplevde du något obehagligt, var uttråkad, allting kändes hopplöst.
  • Du experimenterade med att ”försvinna iväg” genom att äta och smärtan du kände då försvann på något sätt, det uppstod en förändring och du kände dig tröstad. Det gav dig inte det du egentligen ville ha men nära nog och det enda alternativet du hade till hands.
  • Nästa gång när du var i samma eller i en liknande situation så upprepade du din handling och fick ett liknande resultat och du fortsatte med ditt beteende och det blev snart en (o)vana.
  • Över tid blev beteendet mer vanemässigt och automatiserat.
  • Beteendet vidmakthålls av – repetition – intensiteten på känslor.
  • Ju starkare känslor som är inblandade desto mer upplever din hjärna stressfulla eller hotfulla situationer som ett hot.

Exempelvis så här; Din hjärna upplever ett hot, Jag äter något som lugnar mig. Hotet försvinner och hjärnan tolkar det som om att äta något gör så att hotet försvinner.

SÅ ENKELT ÄR DET!  Och du behöver inte göra det mer komplicerat än så.

Varför hetsäter jag? Och hur kan jag sluta är de frågor jag oftast får av de som kontaktar mig med hetsätnings och bulimi problematik.

Hjälp mig att sluta hetsäta!

Att stressa över varför frågan är ofta att göra situationen värre. Och det är inte särskilt hjälpsamt utan skapar ofta mera problem eftersom svaret på varför inte sällan har glömts bort och försvunnit under många års av hets och överätningar, skam och skuld och stigmatisering över äckelkänslor och savaret nu på frågan varför är oftas Jag vet inte, jag kommer inte ihåg, vilket gör det orimligt och omöjligt att ta reda på det verkliga svaret på varför. Och även om du kommer på svaret på vargför så är du fortfarande fast med en hetsätningsstörning, skam och skuld och ett oförändrat beteende.

NU när jag vet varför jag hetsäter så ger det mig en ursäkt till att fortsätta – vilket heller inte är speciellt hjälpsamt.

Att byta perspektiv och se det som en beteendeförändring, att lära sig ett nytt beteende är inte enkelt men det går och det kräver att du övar. Förstå ditt problem men du behöver inte förstå varför det uppstod, bara att du vill lösa det med att lägga till en MICROVANA. Välj EN sak du vill förändra och håll dig till den. Var engagerad och se till att du blir riktigt bra på din nya vana och då lägger du till en till och en till och en till. Glöm inte att fira dina framsteg och dela din glädje med andra.

Exempelvis är MÅLTIDSORDNING en perfekt microvana att börja med se till att du äter NÅGONTING 5-6 gånger/ dag och slarva inte med ordningen. Det spelar ingen roll VAD DU ÄTER, viktigast är ATT DU ÄTER! Och de gamla ovanan att överäta / hetsäta försvinner sakta bort när du övar och blir bättre på ditt nya beteende.

Det är samma beteende som övas in för att övervinna ångest, självtvivel eller hetsätning. Öva på ditt nya beteende och det gamla försvinner.

Hjälp mig att sluta hetsäta! ja det gör jag gärna. Hör av dig så hjälps vi åt!
Karolina / 0702260746

konsekvent

Written by: Karolina Palmberg

You may also like these posts

Leave A Reply:

No comments yet.