Karolina! Hjälp! Jag kan inte sluta att äta och jag vill bara bli smal, kan du hjälpa mig? I veckan har jag haft flera samtal från personer som undrar om jag kan hjälpa dem att sluta äta på det sättet de gör nu och äta enligt mindfuleating och sluta hets och överäta.

Förra blogginlägget om mindful eating handlade om att det är lika viktigt HUR vi äter som VAD och NÄR, startade igång en del tankar och funderingar. Hela inlägget hittar du här: http://karolinapalmberg.se/mindfuleating-att-ata-medvetet/

men tillbaka till: Hjälp! Jag kan inte sluta att äta, och mekanismerna bakom. Först vill jag säga att det är inte bara att sluta äta för att bli smal utan att justera ett ätbeteende är ett stort arbete och kräver några saker innan du kan sätta igång.

  • Har du en pågående hetsätningsstörning?
  • SCOFF-testet- Svarar du Ja på 2 eller fler så kan du ha en ätstörning.
    1. Gör du så att du kräks för att du känner dig obehagligt mätt?
    2. Oroar du dig för att du har förlorat kontrollen över hur mycket du äter?
    3. Har du nyligen gått ner mer än 6 kg inom loppet av 3 månader?
    4. Tycker du att du är fet även när andra säger att du är för smal?
    5. Skulle du säga att mat dominerar ditt liv?

https://www.atstorning.se/patient-anhorig-3/scoff/

  • Är du redo att se över ditt dygns och veckointag så att du äter tillräckligt och regelbundet?
  • Hjälp finns – ta den. Det är inte skämmigt att be om hjälp, ju mera du berättar om din situation, desto enklare kan vi hitta nya perpektiv och lösningar på gamla invada mönster, tankar, känslor och problem.

Att sluta hetsäta handlar om att ta kontroll över känslor, tankar och beteende och sluta att lyssna på rösten i huvudet, suget i kroppen och skapa nya vanor som är hjälpsamma. Microvanor och nya vanor skapar du genom att med små steg och justeringar skapar helt nya tankemönster i hjärnan. Du kan inte komma förbi ditt problem med samma typer av tankar som skapade det.

  1. Vi har två delar i vår hjärna: Den medveten delen som använder sig av logik, analys och intellektuella tankar.
  2. Den andra delen är vår ” reptil hjärna” den som hjäper oss att överleva. Den delen använder sig av känslor och associationer, inte av logik eller intellektet.

Reptilhjärnan är inte Intelligent och den hjäper inte dig när du skall skifta till en ny  vana och ett nytt beteende. Det kan vara detsamma med hetsätning/ överätning och vissa känslor. Ibland är det inget mer än en dålig vana, något du upprepar tillräckligt ofta, din reptilhjärna känner igen det och vad som väntar och hur du kommer att känna efteråt. Men mestadels av tiden är det INGEN DÅLIG VANA! DET ÄR ETT HOT MOT DIN EXISTENS.

Din reptilhjärna scannar av omgvningen efter hot och gör allt den kan för att skydda dig från fara. En del av din omgivning som scannas av är dina känslor. Stressfulla situationer ger information till reptilhjärnan att nu är det FARA!

Så om du vid upprepade tillfällen upplever fara och hanterar det med att äta så tolkar hjärnan det som ”Jag är utsatt för fara, jag blir lugn av att äta.”

Oavsett om din hjärna skapar en vana utifrån upprepning av ett beteende eller kommre från att undvika hot så har din hjärna kopplat ihop hetsäting med överlevnad. Hjärnan kommer att göra vad som helst för att behålla den kopplingen, äta för att överleva. Hjärnan vill skydda dig och tror att den gör dig en tjänst.

Hjärnan använder 2 system: logik och känslor. Därför dungerar det inte att prata sig ur en hetsätingsstöring, då hjärnan snabbast använder sig av känslorna istället för logiken.

Du kan inte med logik eller med känslor bryta en hetsätning. Du behöver använda andra känslor som du kan asssociera med mat och välbefinnande. Så hur gör man då?

PROGRAMMERA OM DIN HJÄRNA!  Även om det är obekvämt, läskigt, utom kontroll så kan du varje gång du vill hetsäta, välja en annan känsla och vara med den tills den blir den nya känslan som kommer upp. Låter så enkelt men det kräver massor av jobb:

  • SLUTA tro på dina negativa antaganden att du inte kan sluta hetsäta.
  • Stå ut med och leva i ovisshet om vad som kommer att hända om vi avstår.
  • Fokusera på tacksamhet
  • Spana in din omgovning så den servar dig och dina mål.
  • Visualisera och se dig själv lyckas varje gång. Hjärnan kan inte skilja på vad som är sant och inte så du kan lika gärna tro på att du lyckas. https://www.tonyrobbins.com/mind-meaning/how-to-reprogram-your-mind/

Oavsett om du väljer att sluta med att hetsäta eller inte kommer det att kosta dig ett högt pris…Priset är högt då arbetsinsatserna är ansträngande. Att fortsätta att hetsäta eller att ignorera problemet är mer kostsamt än att sluta.

Så att med en brutal ärlighet, inse vad kostnaden är och vad som krävs för att bli frisk så kommer du att klara det. Genom att omprogrammera din hjärna så att dina känslor skickar goda och lugna signaler till reptilhjärnan kommer du att bli helt frisk. Du kommer inte att lyckas på en enda gång utan det kommer krävas att varje gång du får en signal om ett sug, en käsnla av att vilja banta eller en påminnelse om att hetsätning är lösningen så behöver du ta fram ditt nyprogrammerade program och köra det igen och igen tills du en dag inte får några signaler om att hetsätning är lösningen på prolemet.

Du kan också ha nytta av en coach eller en terapeut som är van vid att arbeta med hetsätingsstörningen och kan hjälpa dig att planera ditt dygns och veckointag, sätta en rimlig målvikt och samtidigt arbeta tillsammans med dig genom att ACT – acceptans och commitment theory och med självmedkänsla.

och komma ihåg att magin händer alltid utanför din trygghetszon.

http://karolinapalmberg.se/magin-hander-utanfor-din-trygghetszon/

Sammanfattningsvis krävs 3 saker  för att lyckas: 

  • Ett upplägg som täcker in hela problematiken
  • En terapeut eller coach som kan guida dig genom processen
  • Insikten att detta kommer kräva hela din uppmärksamhet och vara din högsta prioritet och att du har bestämt dig för att fixa ditt problem en gång för alla.

Hjälp! Jag kan inte sluta att äta.

 

 

 

Written by: Karolina Palmberg

You may also like these posts

Leave A Reply:

No comments yet.