I ett tänkande webinair så börjar vi med att Diana Sendlak Brundin beskriver och introducerar oss i en tänkande miljö.  https://kvalitencia.com/     Hur kan vi använda oss av de olika komponenterna för att skapa en tänkande miljö? Ikväll har vi  samlat ett gäng självständigt tänkande människor som pratar om viktiga saker och dessemellan tänker vi i tänkade par på de 2 frågorna:

  1. Vad är hälsa för dig?
  2. Hur vill du att din hälsa ska se ut?

Du kan ta ett papper skriva frågorna högst upp och sedan sätta klockan på 10 minuter och tänka högt utifrån frågorna utan att avbryta dig att göra annat.

Time To Think® är  Långt bättre lösningar på väsentligt kortare tid. 
I FYRTIO ÅR har den internationellt kända föreläsaren Nancy Kline utforskat hur man skapar de bästa förutsättningarna,  för att människor ska tänka bortom sina begränsningar, mer kreativt och djärvt. Skapa lösningar som de alldeles nyss inte visste fanns. Resultatet kallas för en Tänkande miljö® och passar både individer och grupper. Med hög delaktighet, starkt engagemang, sprudlande kreativitet och avgörande effektivitet uppnås en Tänkande miljö®.  https://www.klarhet.se/

Föreläsare nummer 2 är Varj Frick Egerbäck https://www.bethebestyou.se/ och Varj  föreläste om vikten av rörelse och fysisk aktivitet och hur vi genom att aktivera vårt hormonsystem kan duscha i kroppens egna lyckopiller. https://nyheter.ki.se/trappans-dag

Anette Olsson och är diplomerad biopat och Naturläkare (SNLF). Det innebär 4 års studier inom basmedicin, näringsmedicin, örtmedicin, immunologi, homeopati, öronakupunktur med flera ämnen vid Biopatiakademin. Anetts inslag handlade om hur viktigt det är med balans, probiotika för vår andra hjärna i magen/ tarmarna och att vi behöver c vitamin i kombination med solens vitamin som är D och att andas stärker vårt immunförsvar så vi står stadigt. Så andas in och på utandningen förlänger du andetaget så utandningen blir längre än inandningen!
https://www.helianthusbiopati.se/

Jag pratade om konsekvenser av Covid-19:

Hur vår 3 delade hjärna skyddar oss från kaos och att hjärnan är vår schyssta kompis som i 120 miljoner år på ett hjälpsamt sätt hjälpt oss till att överleva och nu när vi inte är hotade längre så behöver vi koppla in pre frontal cortex istället för att styras av amygdala och  vår reptil hjärna. I tider av kaos och katastrofer så är det julafton för hjärnan och att hitta pauserna mellan tankarna och att agera istället för att reagera är mer hjälpsamt än att dra iväg i tankeloopar som ändå inte gagnar oss.

Det sista verktyget jag alltid rekommenderar att använda är ACT- acceptans and cmmitment theory. Att inte välja är också ett val och redan Herakleitos sa att inget är permanent förutom förändring och det låter klokt i samband med att prata om ACT. Inom ACT som är 3e vågens KBT handlar det om att vara lösningsfokuserad och hitta lösningar och alternativ och inte köra fast på hindrande antaganden som ändå inte är sanna.
Att acceptera är INTE att gilla läget men att kunna leva med sin situation på bästa sätt.
Unvika är inget alternativ och ger oss rörelse i fel riktning. Att jobba med ACT är att belysa, förbättra, anpassa och lösa!!!
Acceptans är att ta en aktiv roll och att ge upp är att vara passiv och inte göra något eller att röra sig bort från lösningar och alternativ.
Så ta med hem budskapet är att GRÄV DÄR DU STÅR!!! använd mat och dryck och sömn som kraftfulla verktyg och ägna dig åt en meningsfull sysselsättning oavsett vad det är! Bara du tycker att det är meningsfullt! Använd dig av oxcitocyn, dopamin, adrenalin, kortisol och noradrenalin för att hitta din kroppskickar.
Tack för att ni var med på ett tänkande webinair och vill ni läsa mer om hur jag jobbar så finns det 2 artiklar här:

yoga på stol

Written by: Karolina Palmberg

You may also like these posts

Leave A Reply:

No comments yet.