Det stavas tacksamhet. Under veckan har jag lagt ut 2 olika meditationer, till synes enkla men väldigt kraftfulla, en visualiseringsövning och en andningsövning med en handställning. Men vet ni vad det fina är och det är suget efter att meditera!
Jag vet att det inte är enkelt eller ens lätt, det kräver medveten närvaro koncentration och en och annan besvikelse. Meditation är inte alltid härlig och ger en känsla av medveten närvaro eller en kick av endofiner. De allra flesta dagarna och tillfällena är det ” ett jobb som måste göras” som att plocka ur och in i en diskmaskin- det pågår ett ständingt arbete inom oss och gör vi vår mediation dagligen och tillräckligt ofta det är DÅ DET HÄNDER GREJER!

Det stavas tacksamhet och är den allra enklaste formen av meditation som jag ägnat störst del till mig själv och tillsammans med mina klienter och familjer.

Varje morgon skriver jag ner vad jag är TACKSAM för just nu och vad jag är tacksam för under dagen, jag är alltså tacksam iförväg över vad som kommer att hända, mina samtal, mina möten, att jag kan betala min skatt och att jag har möjlighet att träffa mina vänner också vidare.

Listan blir ibland lång och mäktig och ibland bara kort och koncis. Precis som det är i livet. Tacksamhet är den snabbaste vägen till medveten närvaro i kombination med det långa djupa andetaget.

så sätt igång….papper och penna, lista vad du är TACKSAM för just nu, och kommer du inte på något, så kan du alltid vara tacksam för din penna och ditt papper, dina kläder på kroppen, där du bor och vi kan också vara tacksamma för allt vi inte behöver uppleva! Övningen går att göra på tusen olika sätt och det finns inget sätt som är rätt eller fel.

Idag är jag tacksam över ett SMS från en klient. En lunch på stan en workshop med teama mod och drömmar och att det är fredag och att jag lämnat in min bokföring til revisorn! KATJIING!!! 

Written by: Karolina Palmberg

Leave A Reply:

No comments yet.