När jag frågar någon Hur andas du?
Får jag nästan alltid frågan tillbaka – Vad menar du?
Jag menar precis som frågan ställs: Hur andas du? Genom munnen genom näsan, ner i magen, känner du ditt andetag genom näsan, ner i luftstrupen, ner i lungorna ut i ryggen ?
Jaha, nej det gör jag ju inte

Fördelarna med att djupandas är många och väl forskade på och det finns goda andningsvanor där vi eftersträvar en långsam rytmisk andning, in och ut genom näsan.
Det får oss att slappna av och det triggar igång vårt parasympatiska nervsystem det vill säga vårt lugn och ro system. Ett sätt att öka vår medvetenhet – att inte vara zoombies i världen utan faktiskt vara medveten om vad och varför saker händer, det handlar om att ha kontroll på det vi kan kontrollera och släppa taget om det vi inte behöver ha kontroll på.

Det finns olika tekniker som ger olika resultat men nu är det fokus på vårt långa djupa andetag:
In genom näsan och ut genom näsan.
vi observerar och och agerar istället för att reagera.
Magen är avslappnad så diafragman kan röra sig fritt fyll lungorna med luft och magen fylls upp och bröstkorgen vidgas.

Fördelar med djupa andetag genom näsan:
– Avslappnande- motverkar stress och spänningar.
– Detox, andningen renar kroppen från slaggprodukter som adrenalin och kortisol.
– Reglerar våra känslor som stress och ångest.
– Sänker takten på våra tankar så vi får en klarhet över vilka tankar som vi tänker.
– Korrekt andningen är smärtlindrande och ger oss möjligheter att uppleva var i kroppen vi har ont och inte överallt.
– Korrekt andning ger oss en god hållning, vilket ger lungorna maximalt med plats.
Genom att andas in syre och ut koldioxid så skapar vi en celluär andning och bidrar till en hållbar inre och yttre miljö både i våra kroppar och bidrar till koldioxid som växterna använder.
win-win alltså.

Så hur andas vi rätt? Enklast är att bara börja notera och lägga märke till var i kroppen andetaget är när du läser denna text. Ytligt i huvudet? Håller du andan? andas du med korta snabba andetag eller var i kroppen känner du andetaget?

Du behöver ingen utrustning mer än dig själv.
Sätt dig bekvämt eller lägg dig ner och hitta en position som du kan vara i en stund det ska vara BEKVÄMT att ANDAS! om du vill slut dina ögon och stäng din mun.
DRA in luft genom näsan och börja räkna till 4a
håll andan en kort sekund och andas ut på 4a fortsätt så en
in 4a håll och ut 4a
efter en stund kan du öka till in på 6 och ut på 6
in på 8 och ut på 8
in på 10 ut på 10
och om du vill stanna på något nummer och vara där så är det okaj, gör som du vill!

När du andats klart så ta det djupaste andetaget du kan och andas ut alltihop
att koncentrera sig på att räkna brukar hindra tankarna från att sväva iväg särskilt i början
och öva betyder att vi blir bra och vara bra på att andas det är en SUPERKRAFT!!!

Är du orolig och stressad
då förslår jag att du när du har en lucka – när du väntar på någon eller något- kanske kaffet som rinner sakta ner i bryggaren eller 3 minuter när ditt The drar i koppen, prova då att andas med de längsta andetagen du har, ut och in genom näsan. Blev det någon skillnad?

Till sista vill jag skriva några ord om att långsam och medveten andning kan smitta din omgivning, deras puls kan gå ner och det blir ett lite behagligare och långsammare tempo!
Om vi är lugna och medvetna om våra tankar, känslor, ord och handlingar, i en tid av virus och pandemi, tycker jag att är det lika viktigt att sprida korrekt fakta, lugn och ro och agera utifrån ett nuläge som är medveten HÄRVARO!

Mindfulness, yoga, andning skulle jag säga är det NYA SVARTA! det som är verktygen som gör skillnad i vardagen hur vi tar oss an de olika situationerna som uppstår. andas ut

Känner du att du vill hålla maskrosen i handen och blåsa ut allt vad du kan?

vill du ha hjälp med att börja andas?
Hör av dig!
Karolina 070 2260746

Written by: Karolina Palmberg

You may also like these posts

Leave A Reply:

No comments yet.